Facebook intake

Basisinformatie – Facebook Adverteren

Hieronder vind je een overzicht van de dingen die geregeld moeten worden om te kunnen starten met je Facebook advertentiecampagnes. Wellicht is niet alles op jouw van toepassing. Als iets al is geregeld kun je de stap vanzelfsprekend overslaan. Lees alles rustig en stap voor stap door.

Wil je het formulier helemaal onderaan deze pagina invullen en versturen?
Alvast bedankt voor je moeite en heb je vragen mail gerust!

ADVERTENTIE-ACCOUNT

Om te kunnen adverteren op Facebook is een Facebook advertentie-account nodig. Een bedrijfspagina is iets anders dan een advertentie-account.

Heb je al een advertentie-account?

Check of je tijdzone op AMS staat en niet op Pacific Time (PST). En controleer of je valuta op EUR staat. Is dit niet het geval wil je dit dan aanpassen? Dank!

Heb je nog geen advertentie-account?

Als je nog geen advertentie-account hebt, dan moet deze nog worden aangemaakt. Controleer goed of je tijdzone en valuta goed staan (tijdzone AMS en valuta EUR)!

Bestedingslimiet instellen!
Wil je een maandelijks bestedingslimiet voor je account instellen? Lees hier waar een hoe je dat kunt doen. Vul het bedrag in dat je maximaal wilt besteden per maand. Dit bedrag kun je tussentijds altijd aanpassen. Hiermee bescherm je je account tegen foutieve uitgaves.

online adverteren

TOEGANGSRECHTEN

Om je advertenties te kunnen beheren hebben we toegang nodig tot zowel je Facebook pagina als je Facebook advertentie-account.

We sturen jou uitnodigingen vanuit onze Facebook Business Manager Account; OpstekerMedia. Je hoeft deze alleen maar te accepteren, deze uitnodigingen verschijnen bij je meldingen. Het ronde bolletje rechts bovenin.

Om jou een uitnodiging te kunnen sturen hebben we onderstaande nodig:
– je Facebook advertentie ID
– het webadres van je Facebook pagina

Je Facebook advertentie-ID vind je bovenin in de adresbalk als je in je advertentie-account zit. Het is de cijfercode die achteraan staat. Je komt bij je advertentie-account via het menu of via www.facebook.com/ads/manage.
Vul de URL en je advertentie-account ID in op het formulier onder aan deze pagina.

Voor alle duidelijkheid, wij kunnen niet bij je betalingsgegevens. We vragen voor je advertentie-account adverteerdersrechten aan en voor je pagina paginabewerkersrechten.

GOOGLE DRIVE

Je ontvangt per e-mail de link naar onze gezamenlijke Facebook adverteren Google Drive map. In deze map kun je alle benodigde advertentiedocumenten en materialen plaatsen. Heb je na je briefing wijzigingen in je wensen, in je campagnedata, materialen of links dan dit ook graag in dit document aangeven. Graag ontvangen we dan wel even een seintje per e-mail of via de Google Drive meldingen dat je iets hebt aangepast.

FACEBOOK PIXEL

De Facebook pixel is noodzakelijk om de resultaten uit je campagnes te kunnen meten en om goede doelgroepen aan te kunnen maken. Als je nog geen Facebook pixel op je website hebt ontvang je die van ons zodra we toegang tot je advertentie-account hebben.

Jij of je webbouwer moet deze pixel EENMALIG aan de achterkant van je website plaatsen. Heb je een WordPress website dan kun je hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van de plugin “Pixel your site“.

WERKT JE FACEBOOK PIXEL?

Als de Facebook Pixel op je website is geplaatst kun je met de gratis Google Chrome Extensie “Facebook Pixel Helper” eenvoudig controleren of je Facebook Pixel daadwerkelijk werkt of dat er nog fouten in zitten. Controleer even meerdere van je webpagina’s

E-MAILLIJSTEN VIA MAILCHIMP

Om mensen op je mailinglijst te kunnen bereiken met Facebook advertenties of om mensen uit te sluiten van je Facebook advertenties hebben we de databestanden van je mailinglijst nodig.

Werk je met Mailchimp?
Dan hebben we je inloggegevens van Mailchimp nodig om de koppeling met Facebook te maken.

Het is prettig om met 1 volledige mailinglijst te werken en daarnaast met een aantal sublijsten voor specifieke weggevers/producten etc.

E-MAILLIJSTEN VANUIT ANDERE E-MAILSYSTEMEN

Om mensen op je mailinglijst te kunnen bereiken met Facebook advertenties of om specifieke mensen/groepen uit te sluiten van je Facebook advertenties hebben we je e-maillijsten nodig.

Losse databestanden
Graag de benodigde mailinglijst(en) in een .txt bestand (tab delimited text) aanleveren.
Met in de 1e kolom de e-mailadressen onder elkaar.

Graag 1 hoofdlijst en daarnaast de relevante losse lijsten van je diverse producten/diensten/weggevers. Dit i.v.m. het uitsluiten van bepaalde mailadressen van bepaalde campagnes.

ADVERTENTIEMATERIAAL

Hieronder vind je de specificaties voor het Facebook advertentiemateriaal. Graag de materialen uiterlijk 5 dagen voor livegang van de campagne te plaatsen in de Google Drive map. Eerder is altijd fijn!

FOTO’S
Reguliere advertenties: formaat 1200 x 628 pixels.
Carrousel advertentie: formaat 600 x 600 pixels (1:1) – dit zijn meerdere beelden naast elkaar

Let op, deze advertentieafbeeldingen mogen max. 20% tekst bevatten, het liefst zo min mogelijk omdat ze dan beter worden uitgeleverd door Facebook.
Check hier de hoeveelheid tekst in je advertentie.

VIDEO’S
Heb je videocontent voor advertenties dan ontvangen we deze video’s graag in een los bestand. Geen YouTube of Vimeo link! En video’s met ondertiteling werken op Facebook beter dan zonder ondertiteling.

Bekijk de technische video aanleverspecificaties

TEKST VOOR IN JE ADVERTENTIES
Belangrijk is dat het jouw tekst is. Wij kunnen de tekst van je landings- of salespagina afhalen of je kunt zelf een korte tekst aanleveren in Word en deze in de gezamenlijke Google Drive map plaatsen. We kunnen ook de tekst uit een bestaande post halen, net wat jij prettig vindt.

facebook-advertenties